
Dla praktycznie każdego współczesnego biznesmena bardzo ważne jest umiejętne stworzenie długoterminowej strategii. Jest to szalenie ważne dla tych przedsiębiorstw, które pragną przekształcić się w prawdziwie krajowy interes. Aby jednak dojść do takiego poziomu trzeba mieć nie tylko produkt lub usługę, ale właśnie długoterminową strategię. Bez niej praktycznie niemożliwe jest podejmowania racjonalnych decyzji a w wielkim biznesie nawet najmniejszy błąd decyzyjny może wiele kosztować. Najtrudniejsze niewątpliwie jest zarządzanie firmą w okresie kryzysu i w trakcie recesji niewątpliwie zbyt paniczne ograniczanie wydatków może być niczym gwóźdź do trumny, tak samo jak brak jakiejkolwiek refleksji czy reformy. Aktualnie więc każdy docenia korzyści płynące z wcześniej opracowanej strategii postępowania. Odpowiednio przygotowany biznesmen nie zastanawia się w momencie pojawiania się problemów, jak z nich wychodzić, tylko już wcześniej przewiduje możliwość ich nastania i przygotowuje się pod ich kątem. Jednak takie działanie wymaga nie tylko wyjątkowego zrozumienia własnego interesu, ponieważ każda firma zawieszona jest w jakimś konkretnym ekonomicznym otoczeniu, musi funkcjonować w konkretnej konkurencji. A to wymaga przede wszystkim doskonałego rozeznania w krokach i inwestycjach swoich rywali.