
Biuro Informacji Kredytowej zostało powołane do życia w ramach inicjatywy Związku Banków Polskich . Celem powołania Biura Informacji Kredytowej była wzrastająca w bardzo szybkim tempie liczba kredytów i pożyczek, które już na starcie były obarczone ryzykiem ich niespłacenia. W ramach Bik-u miała powstać specjalna baza, która informowała by banki przed udzieleniem kredytu o nierzetelnym kliencie, który w przeszłości miał już problemy ze spłatą kredytu. W ramach prowadzonej działalności Biuro Informacji Kredytowej prowadzi współpracę z bankami i SKOK-ami, które działają na terytorium Rzeczpospolitej. W bazie danych BIK-u znajdują się także informacje pozytywne, które informują o rzetelnych klientach. Biuro Informacji Kredytowe ściśle przestrzega ustawy o Ochronie Danych Osobowych, która to ustawa zezwala każdemu z nas na sprawdzenie raz na pół roku informacji jakie są zawarte w rejestrach BIK-u. Celem powołania BIK-u było doprowadzenie do jak największego zminimalizowania ryzyka, jakie ponoszą banki w momencie kiedy udzielają kredytów. Musimy mieć świadomość, że Biuro Informacji Kredytowej nie udziela bankom informacji, które mogłyby w jakiś sposób naruszyć informację handlową. Na BIK-u spoczywa zakaz udzielania informacji odnośnie nazwy instytucji z której pochodzi informacja o kliencie.