Analiza SWOT

Jedną z podstawowych lecz nader prostą metoda analizy strategicznej zarządzania przedsiębiorstwem jest analiza SWOT. Stosowana w zarządzaniu w poszczególnych działach firmy np. marketing, finanse, produkcja. Polega na klaryfikacji czynników wpływających na bieżącą i przyszłą pozycję przedsiębiorstwa. Stosuje się w niej dwa rodzaje kryteriów wewnętrzne i zewnętrzne. Do pierwszych czyli diagnoz należą słabe i mocne strony przedsiębiorstwa. Słabe strony czyli wewnętrzne negatywne to wszystko to co ogranicza, utrudnia lub może w przyszłości utrudnić działanie i rozwój przedsiębiorstwa. Mocne strony przedsiębiorstwa to wszystko to co wyróżnia firmę, co stanowi jej atut. Są to wartości dla klientów, które należy eksponować w działaniach marketingowych. Szansami są zjawiska i tendencje panujące w otoczeniu przedsiębiorstwa które wykorzystane mogą przyczynić się do rozwoju firmy. W otoczeniu prócz szans istnieją również zagrożenia, czyli wszystkie te czynniki, które utrudniają rozwój przedsiębiorstwa. Po rozpoznaniu wszystkich czynników przystępuje się do diagnozy, czyli wytyczenia strategicznych celów przedsiębiorstwa, dzięki którym wykorzystane zostaną szanse by wzmocnić nasze atuty. Działania strategiczne przyczynią się do unikania zagrożeń i niwelowania naszych słabych stron by przedsiębiorstwo rosło w siłę i stało się konkurencyjne na rynku.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.